måndag 18 februari 2013

Let's do the time warp

Första dagen på reading week! Det är värdelöst för mig att vara så här mycket ledig, jag vaknar ändå alltid punktligt 8.30. Så jag satte mig i biblioteket och pluggade till kl 13, kollade lite på Arrow och läste Angela Carters mycket intressanta omskrivning av Blåskägg. Hon är en väldigt spännande författare, jag kommer nog att läsa mer av henne när jag har tid. Jag kanske ska skriva min C-uppsats om genus-tolkningar av myter och sagor...? Eller varför inte postmoderna när jag ändå håller på?

Sen kl 18.30 så gick Izzy och jag ner till Duschane för att kolla på visningen av The Rocky Horror Picture Show. Det är tydligen en mycket större kultgrej i USA, de visar den på biograferna varje Halloween och folk klär ut sig, gör call outs (ropar ut svar till replikerna). Jag hade bara sett Glee versionen och nu såhär i efterhand undrar jag exakt hur de tänkte när de skulle sätta upp den som en high-school pjäs... Den är ju långt ifrån barnvänlig och bara det att de sen låter lärarna vara med som karaktärer gör det väldigt märkligt....
Men jag älskar ju musikaler, och speciellt rockmusikaler, så jag satt nog med ett stort leende under stora delar av filmen, speciellt till  Time Warp och  Dammit Janet. Storyn är väldigt underlig, men sådär härligt frisläppt, alla förför varann och det är strumpeband och korsetter, läppstift och glitter till höger och vänster. Tim Curry var helt fantastisk i rollen som Frank N Further 


Men eftersom jag såg Glee versionen först så måste jag nästan erkänna att jag gillar deras versioner lite mer. Det handlar nog tyvärr bara om vad man såg först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar