fredag 11 januari 2013

Our Mutual Friend?

Idag hade jag mina två sista kurser för veckan, och I'll tell you Victorian Literature became slightly more impressive när jag fick reda på att vi har ett tema i 3 veckor som heter Science Fiction during the Victorian era - steampunk!


Men i alla fall. Postmodern Literature var inte så skräckinjagande som jag trodde det skulle vara, vi gick igenom The Tempest på detaljnivå i tre timmar, sen hade man nog av Caliban och Ferdinand. För den här veckan i alla fall. Tyvärr så är det lite tråkigt att hoppa in mitt i ett akademiskt år, och speciellt på de lite högre nivåerna, eftersom de flesta redan känner varann, men jag träffade flera trevliga människor. Det verkar som att det amerikanska-accent-syndromet är rätt karakteristiskt för skandinaver - enligt britterna. Det var hur som helst en väldigt trevlig kurs och folk här är väldigt intelligenta och välbelästa, vilket alltid är kul.

Sen lunch i en timme. Tyvärr var The Union Fair - där alla föreningar skulle vara - rätt liten och tråkig. men jag och Izzie fick en varsin klubba i alla fall.

Veckans sista kurs var Late Victorian literature. Jag hade väl inte så hemskt höga förväntningar på den, och speciellt inte efter att vi fick som uppgift att läsa 400 sidor på en halv vecka (Wikipedia Our mutual friend på svenska. Det finns tydligen inte mycket att säga om den i svenskt format - men sex timmars + en uppsats värde på engelska....) Men min lärare är hur trevlig som helst, hon påminner lite om Lusse, alla ni som läste med mig på gymnasiet, och hon var noga med att lära sig folks namn och låta de nya prata. Men det är alltid svårt att känna av stämningen på nya seminarier, speciellt eftersom halva gruppen redan hade läst en termin av tidigare nämnda kurs. Men de var ändå trevliga och hjälpte till om det var något. Dessutom var utsikten underbar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar