fredag 25 januari 2013

Honeymoon is over

Det bidde inget inlägg igår. Oops. Men jag gjorde inte så mycket heller. Jag hade min underbara Mytologikurs - det mest spännande som hände var att jag blev utpekad:
"Where is the person from Sweden?"
"Eh?" höjer sakta handen.
"When does it rain a lot in Sweden?"
Tänker "Hela tiden?"
"Spring, autumn...?"
"Spring! Right, when the snow melts!"

Så det var ju lite kul, det kunde ju ha varit värre. Men det är en riktigt härlig kurs. Jag hittade en kurs i Oslo som heter Nordisk och Keltisk Mytologi. Vill. Läsa.

Pratade med Amanda på Skype, ritade ett porträtt av Marilyn Monroe, som enligt Ali liknade mer på Scarlett Johansen, så jag får väl göra ett nytt försök.

Idag då. Hade kurs mest hela dagen, först Postmodern Plunder om Robinson Crusoe, vilket var rätt kul, alla är så himla smarta här! Sen Late Victorian Literature om Our Mutual Friend (fortfarande... Men snart blir det Science Fiction!) men vi fick sluta tidigare, vilket var trevligt. Dagarna blir verkligen långa, speciellt eftersom de hade filmvisning av OMF (BBC version -usel) på lunchen så då hinner man inte äta ordentligt = ingen vidare koncentrationsförmåga efter 14.45...

Jag fick kontakt med en av Sofia och Daniels brittiska Lindy Hop kompisar, vilket var jättebra, han tipsade mig om en massa bra ställen, så vi ska ses på tisdag och socialdansa. Det känns bra att ha en extra arena att vara på - universitetsvärlden är trevlig, men det känns som att det är så mycket krav; plugg, sociala krav, allt som rör boende etc... Lindy hopen är bara rolig, även om resorna är långa, men det är en värld jag förstår mig på, och det är väldigt sällan som folk inte är välkomnande om det kommer en ny dansare. Dessutom är det bra att komma från Åland eller Sverige - automatiskt poppis.

Det blev en bild på Marilyn M. för att hennes frisyr är så fin och för att den mittersta bilden hänger i trapphuset till Engelska institutionen.
Dessutom börjar det första London-skimret försvinna och man hamnar i en vardagslunk, och allt känns lite ensamt och grått - då är det bra att ha lite Lindy Hop (och goda vänner hemma) att luta sig tillbaka mot.

1 kommentar:

  1. Jätte trevligt att läsa din blogg, du gör spännande saker och tänker smart. Nu efter några veckor blir det mer vardag och en del försöker säkert festa bort det, men livet, ny ställen och nya grupper går i cykler, det går upp och det går ner och traskar på och man ska igenom. Sen kommer man ut med nya tankar och erfarenheter och tar sig mot nya utmaningar. Bra med Lindy Hopen som är så social, film, teckning och böcker har ju inte samma sociala kraft.

    SvaraRadera