onsdag 20 mars 2013

Nottingham

Dag 1:

Åkte iväg löjligt tidigt (steg upp halv 6...) för att ta bussen från Victoria station. Börjar bli bra på det där med bussar nu, men jag är jäkligt trött på dem. Så åkte vi och åkte och åkte i dimma, sol och moln i 3,5 h till Nottingham! Det är en sån fin stad, jag är helt förälskad.




Mycket gamla byggnader, allt inom promenad avstånd och många second-handbutiker.
Så efter att ha samlat på oss 111 kartor så gick vi och åt på ett ekologisk café

Och sen gick vi bara runt i staden och försökte orientera oss samt shoppade lite. Sen på kvällen gick vi till en pub och åt



Vi var även via ett museum för Justice, de hade en väldigt intressant utställning om Oscar Wilde, men även (såklart) en om Robin Hood.

Vi trodde faktiskt att det skulle vara mer Robin Hood fokuserat, men förutom att allt hette Sherwood- eller Robin Hood -  så var det mesta riktat till barn, vilket jag som mytologinörd tyckte var lite tråkigt. Men det fanns många möjligheter att klä ut sig.


Vårt fina hotell


Dag 2:

Nottingham Castle var först på vår lista 

Så vi gick dit direkt på morgonen för att utforska, och även titta på den välkända statyn (som tyvärr är rätt ful)

Slottet var ombyggt under 1800-talet eftersom det brann ner, men vi har i alla fall varit i Sheriffen av Nottingham's slott! Han var tyvärr inte där, men vi träffade istället en mycket trevlig museiguide som gärna ville berätta allt om konstverken.
Bland annat den här av Rossetti - Marigold



Utsikten var fantastisk, för slottet låg högt ovanför staden på en porös sten som tydligen var full av grottor. Men efter mitt förra grottbesök så avböjde jag att gå ner i dem...


Sen upptäckte vi att vi hade glömt Emelie's pass på hotellet, så vi fick skynda oss dit innan vi for iväg på vår spontana bussresa till Sherwood skogen. Den ligger en hel timme bort, men har ett eget turistcentrum. Bussen dit var lite krånglig, för de ropade inte ut stationerna så vi visste knappt var vi skulle gå av, men vi kom fram till slut!


Lille John och Robin Hood

Robin Hoods Major Oak. Det var enligt legenden här som han mötte upp med sina muntra män innan de stack iväg på äventyr


Allas vår Sheriff och Gisborne på väggen till Sherwood Visitor's Centre


Sen åkte vi hem igen och åt middag innan vi tog bussen tillbaka till London. 6 timmar spenderade vi på bussar den dagen!


Så i korthet: att åka till Nottingham var en dålig idé. Nu vet jag inte vart jag vill flytta; Nottingham eller Cardiff?

1 kommentar:

  1. Haha, undrar hur länge det slottet kommer stå kvar? Alla plötsliga hål som uppstår i marken kommer från just sån sten :P

    Hur kommer det sig att all brittisk pubmat ser likadan ut? Och jag ser att ni testade bra många fler såser än vi gjorde!

    Röda paraplybilden- solklar ny profilbild :P

    Jag vill också åka runt och upptäcka saker... Nu har jag ju sett det mesta i Uppsala känns det som.

    SvaraRadera