lördag 27 april 2013

Swinging through the streets of London

Idag var vi till The Brixton Market Bake-off - en marknad där de sålde bakverk. Men vi var inte där för bakverkens skull, utan för att dansa Lindy Hop! Jag var rätt trött efter Bop igår (idag?) men det var ett härligt gäng och efter dansen så gick vi och tog en drink på en pub i solskenet där de även spelade Irländsk folkmusik. Jackpott. Vi hade en hel del åskådare också, tyvärr hade vi bara mellan 11 och 12 på oss, och folk har en tendens att vara lite morgontrötta på lördagar så det kunde ha varit flera, men det gick ändå. Fick många komplimanger för våra kläder och frisyrer också - alltid trevligt för mitt ego.

Sen promenerade jag till Tate Britain; mitt tåg går från Vauxhall så jag fick chansen att se MI6 byggnaden igen på vägen dit. Den är fasligt imponerande. Tyvärr så höll de på att renovera museet (kom igen, ALLA museum verkar ju vara under ombyggnad här!) så alla verk var inte ute, men jag hittade ett fantastisk rum med konst från sekelskiftet = min favoritperiod. Konstnärer som Rossetti, Waterhouse och ett nytt fynd, Albert Moore - ah, jag kunde ha spenderat mycket tid där alltså...


Kommer inte ihåg vem som målade den här, men målningen är jättestor och väldigt mäktig. Den heter Ellen Terry as Lady Macbeth

Mitt nya fynd, Albert Moore

Alltså internet kan aldrig göra den här bilden rättvisa: färgerna var så djupa och sprakande i originalet, jag har velat se den här tavlan så länge, och så hängde den där på väggen! Synd bara att de alltid hänger så högt upp, det är bara för att de är så stora...


3 kommentarer:

  1. Så London har inte samma lagar om att det är förbjudet att dansa offentligt? ;)

    SvaraRadera
  2. Den sista av bilderna var verkligen sjukt fin. Wow :o

    SvaraRadera
  3. Yrla: Nope, de skrattade när jag berättade...

    Jacob: Visst är den! William Waterhouse målade den

    SvaraRadera